الجمعة، 23 يوليو 2010

خربشات

*مجتمعنا بقى مليان جلادين و قضاةكله بيحكم على كلهكله فاكر إنه صح و مش عايز يسمع التانى كله بيستغل أى فرصة عشان يبين نفسه العالم ببواطن الأمور من غير وعى و لا أدنى ثقافة أنت لست معى إذن أنت ضدىمع إنه لو فكر شوية و حاول يقرب من اللى ادامه ممكن يلاقى نقط تلاقىمشكلتنا إننا بندور دايماً على الاختلافاتمشكلتنا إن فينا ناس كتير منافقينقاعدين بس يتكلموا عن الحوار و احترام الفكر الآخر و هما مش بيعملوا كدهو ممكن يوصل الموضوع لسخرية و شتيمةرافعين شعارات هما مش قدهالأنهم فى أول فرصة بيثبتوا إنهم مش قادرين يتمسكوا بيهامشكلتنا إننا بنحاول نفرض رأينا على الآخرين و لو الآخرين ماوافقوشيبقوا من الآخر مابيفهموشماعندهمش القدرة على تحليل المواقف و النظر إليها بمنظور عقلانىفى حين إن الموضوع كله بيقلب بعبثو الواحد بدأ بجد يمل و يقرف من الناس اللى زى دى


*الموضوع كله احساسلما اللى ادامك يفضل يجرحك و هو مش حاسس إنه بيجرحكأو مطنش و فاكر إنه بكده هيعلقك بيه أكتريبقى ببساطة ما بيفهمكشما بيحسكشيبقى ببساطة مش مهم يكون فى حياتكالعطاء المستمر من طرف واحد مغلوط و بيزود احساس الانسان بضعفه و الحب و احساسك باللى ادامك مش ضعف و الشرخ جوايا بيكبر كل يوم و أنا مابقتش مستحملةو كفاية وجع بقى لحد كده


* بقيت احس بنفسى بابكى ساعات و أنا نايمةالدمعة مش لاقية غير الأحلام تنزل فيها


*ناس كتير بتقولى إن الكلام سهل بس الفعل صعبإنك يا مروة مثالية و مش حتقدرى تواجهى ترسبات كتير فى حياتنا غلطالمشكلة الحقيقية بقى مش فى كل دهالمشكلة إنى أفقد فى يوم كل الحاجات الحلوة اللى أنا حاساها و مؤمنة بيهاأنا خايفة قوىخايفة من كتر اللى بشوفه أقع و ماعرفش أنفذ اللى أنا حاساه و أبقى عادية زى أى حد و الناس اللى قالوا كده يضحكوا عليا فى الآخر و يقولولى إن الزمن و الناس كانوا أقوى منكأنا باقى فيا شوية الحاجات البسيطة دىلو راحواحاسة إنى حافقد شعاع الضى البسيط فى حياتىو الحاجات دى هى اللى بتصبرنى على الدنيا بالرغم من كل الوجع اللى الواحد بيحسه هو أنا ممكن ابقى كده بجد؟؟هو ممكن فعلا الدنيا تبقى أقوى منى و القسوة تهزمنى؟؟طب ساعتها حيبقى فاضل ايه فى الدنيا عشان تتعاش؟؟

هناك 4 تعليقات:

  1. مجتمعنا مجتمع فاشل و عمره ماهيعرف يحل اي قضية من قضاياه اللي معذباه من سنين لأنه مريض و سيكوباثي و مقهور .
    و احنا اتولدنا فيه و دة قدرنا بقى .. هنعمل ايه يا مروة ؟؟
    بصي..
    انا حاسة بكلامك و بكل حرف فيه جدا جدا ..
    مجتمعنا انا لما اعتمدت عليه و راهنت على تقاليده أثبت لي انه مجتمع تعبان اوي .
    المصيبة بقى .. ان الناس دي هي السبب في ان المجتمع عامل كدة ..
    الناس جاهلة بشكل مخيف الا من رحم ربي..
    لا توجد اي ثقافة من اي نوع الا الموروثات و بس ..
    اللي هي موروثات جاهلة برضه..
    فأي حد عنده أمل في المجتمع دة يلم شنطته و يهاجر أحسن له .. عشان مايضيعش وقته فيه بس و يموت مقهور ..!!
    على فكرة حتى الجرح و عدم احترام المشاعر و الاستهانة بيها برضه دي ثقافة .. من ثقافات المجتمع ..!!

    ردحذف
  2. مانا عارفة يا شيماء بس الواحد بجد بيتخنق ساعات...و اهه الواحد يفك عن نفسه بكلمتين يعنى :D

    ردحذف
  3. دماغي لفت و الله من كلامك ، كلنا ف يوم كان جوانا نفس الصراع ده و مع الوقت خدنا نفس الصبغة اللي موجودة حوالينا...
    كلامك خلاني أشك ف نفسي و ف اسلوب حياتي و تعاملي مع الناس و خايف أكون كده و أسوأ ، لما أتأكد إني أد الكلام ده هرجع للبوست بنفسي و أقول رأيي بقلب جامد...

    ردحذف